Thursday 28 July 2016

KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PELANCONGAN TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA



Apabila Tahun Melawat Malaysia diisytiharkan oleh kerajaan pada tahun 1990, ia menunjukkan usaha kerajaan dalam memberikan perhatian terhadap industri pelancongan kerana ia berpotensi untuk memajukan negara. Bilangan pelancong yang datang ke Malaysia semakin meningkat saban tahun. Oleh itu, usaha mempromosikan Malaysia terhadap pelancong asing mendatangkan banyak kebaikan kerana industri pelancongan ini mempunyai kepentingan dan sumbangannya yang tersendiri terhadap pembangunan ekonomi negara.

Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan yang pertama ialah menyumbang kepada pendapatan negara. Pada tahun 2015, menteri di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan telah menjelaskan bahawa kerajaan telah menyasarkan kehadiran seramai 29 juta pelancong yang membawa kepada pendapatan mencecah RM89 billion terhadap negara. Hal ini adalah disebabkan pelancongan menjadi penggerak utama tukaran wang asing. Jadi, dapatlah sesebuah negara memperoleh kadar pulangan tukaran wang asing dengan banyak. Setiap pelancong yang datang semestinya akan berbelanja untuk kemudahan asas mereka katika melancong seperti pengangkutan dan makanan. Justeru itu, wang hasil daripada perbelanjaan tersebut akan menambahkan pendapatan negara dan dapat digunakan untuk pembangunan ekonomi dan kemudahan-kemudahan pelancongan di negara ini (Yat, 2015).

Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan yang kedua ialah membuka peluang pekerjaan yang lebih luas. Dalam memastikan pergerakan pelancongan berjalan lancar, industri pelancongan akan memerlukan tenaga kerja dalam bidang yang berkaitan. Contohnya asalah seperti pekerja hotel, pemandu pelancong, peniaga makanan dan minuman, peniaga dan pembuat barangan kraf tangan dan sebagainya. Kesemua ini saling berkait rapat dan saling memerlukan dalam industri pelancongan ini. Oleh itu, tenaga kerja yang diperlukan adalah dalam kuantiti yang besar dan ia dapat ditawarkan kepada rakyat demi mengurangkan kadar penganguran di negara ini. Seterusnya, taraf hidup rakyat juga dapat ditingkatkan.

Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan yang ketiga ialah dapat menarik pelabur asing. Kegiatan pelancongan yang aktif akan memudahkan kerajaan dalam menarik minat pelabur asing untuk melabur di negara ini. Disamping menarik pelabur untuk melabur dalam bidang pelancongan, industri ini juga dapat menarik pelabur untuk melabur dalam bidang-bidang lain seperti pengangkutan, pembuatan makanan, pembinaan dan sebagainya kerana ianya saling berkait rapat. Melalui pelaburan tersebut, ia dapat dimanipulasi oleh pihak kerajaan untuk mengelakkan pembaziran yang negara demi mengindahkan kawasan yang menjadi tempat pelancongan yang semestinya akan menelan kos yang sangat tinggi. Oleh itu, wang yang diperuntukkan oleh pihak kerajaan untuk bidang pelancongan ini dapatlah digunakan untuk membantu kehidupan masyarakat kita seperti membina rumah kos rendah supaya ia dapat digunakan oleh rakyat yang tidak mempunyai rumah persendirian. Ia seterusnya dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat di negara kita.

Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan yang keempat ialah memajukan industri kraftangan di Malaysia. Kehadiran pelancong akan membuka rezeki pengusaha barangan kraftangan samada yang tinggal di bandar mahupun di desa. Barangan kraftangan seperti kain batik, seramik, kayu, songket, kaca dan wau adalah salah satu benda yang akan di cari oleh para pelancong ketika mereka melancong ke negara kita. Barangan kraftangan yang memaparkan keunikan negara kita akan menjadi pilihan dan mereka sanggup mengeluarkan sejumlah wang untuk mendapatkan barangan ini yang boleh dibuat sebagai kenang-kenangan. Hal ini dapat memberi jaminan terhdap keutuhan perniagaan dalam bidang ini seterusnya dapat meningkatkan taraf hidup mereka yang terlibat dalam bidang ini (Raghazli R., 2010).

Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan yang kelima ialah mengembangkan industri pembuatan makanan. Di Malaysia, terdapat pelbagai jenis makanan yang unik dan menjadi kegemaran para pelancong. Memandangkan negara kita mempunyai pelbagai kaum, jadi kita dapat merasai masakan yang berbeza seperti masakan Melayu seperti nasi impit dan ketupat, masakan Cina seperti kuih bulan dan kuih bakul dan juga makanan India seperti muruku dan tosai. Kelazatan makananmakanan tradisi yang diperkenalkan ini dapat menarik selera pelancong untuk mencubanya ketika melancong ke negara kita. Hal ini kerana jika dibandingkan dengan negara luar, mereka tidak mempunyai kepelbagaian jenis makanan seperti yang terdapat di Malaysia. Oleh itu, permintaan dalam bidang pmbuatan makanan ini sangat memberangsangkan disebabkan oleh aktiviti pelancongan ini (Tan, 2014).

No comments:

Post a Comment