Thursday 28 July 2016

PENGENALAN



Industri pelancongan adalah satu sektor penyumbang kepada ekonomi di negara Malaysia. Malahan, ia menjadi penyumbang utama yang dapat meningkatkan taraf ekonomi di negara ini. Hal ini adalah disebabkan oleh peningkatan subsektor yang terdapat di bawah sektor pelancongan seperti sektor perdagangan borong dan runcit serta komunikasi yang sangat memberangsangkan. Ia adalah kesan daripada kedatangan pelancong dari negara yang berpendapatan tinggi pada tahun 2011(Mokhtar N.A, Tin P.B. & Mohd S.N.H, 2012).
Sektor pelancongan juga membuka peluang pekerjaan dan perniagaan. Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, peningkatan jumlah kedatangan pelancong asing menyumbang kepada peningkatan penduduk dan juga pendapatan daripada 24.6 juta orang yang berpendapatan sebanyak RM 56.5 bilion ke 24.7 juta orang yang berpendapatan sebanyak RM 58.3 bilion. Malaysia turut diiktiraf sebagai negara kesembilan yang paling tinggi dilawati di dunia oleh World Tourism Organization (UNWTO). Malaysia adalah negara yang mempunyai kedudukan yang ke empat belas teratas yang maju dalam bidang pelancongannya.  
Industri pelancongan bukan sahaja menggalakkan penggiat industri mengembang luas perniagaan termasuk dalam sektor perkhidmatan yang menjana pendapatan dan aktiviti ekonomi negara, tetapi turut menjadi jambatan yang dapat menghubungkan antara rakyat dengan rakyat yang lain. Inisiatif yang diambil oleh kerajaan untuk merancakkan sektor pelancongan akan menggalakkan pengusaha dan penggiat industri pelancongan untuk terus mengembangkan perniagaan mereka seterusnya dapat menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara (Hemdi M.A., 2012).

Pelancongan menyumbang dengan ketara kepada ekonomi dalam menjana pengeluaran negara, pendapatan penduduk dan pekerjaan. Analisis hubungan antara sektor menunjukkan pelancongan merupakan sektor utama dalam mewujudkan permintaan dan merangsang pengeluaran dalam sektor serta sektor ekonomi yang lain (Abdullah R., 2012).
 

No comments:

Post a Comment