Pelancongan adalah merupakan gerakan sementara
manusia ke destinasi lain di luar tempat tinggal dan tempat kerjanya yang
biasa, kemudahan yang disediakan untuk memenuhi keperluan mereka dan kegiatan
yang mereka lakukan selama tinggal di destinasi tersebut. Pelancongan dianggap
sebagai salah satu aspek kemewahan kerana tidak semua orang mampu untuk melancong.
Hanya segelintir orang yang mempunyai masa dan wang sahaja yang dapat melakukan
aktiviti pelancongan ini (Rahman H.,
2013). Pelancongan merupakan sektor yang melibatkan peranan yang saling
berkaitan antara pihak kerajaan, bukan kerajaan dan juga orang awam (Wahab S.
& Cooper, 2009).
Berdasarkan World Tourism Organization
mendefinisikan perkataan ‘pelancongan’ sebagai merangkumi semua perjalanan yang
mengambil masa lebih dari 24 jam samada untuk tujuan rekreasi, berniaga,
belajar, kesihatan dan sebagainya
Berdasarkan kajian yang dibuat oleh Lembaga Penggalakan Pelancongan
Malaysia, para pengunjung mengunjungi negara Malaysia kerana beberapa sebab
seperti perniagaan, percutian, lawatan dan sebagainya (Ibrahim Y., 2001).
Pada masa ini, pelancongan menjadi satu bidang
pelaburan yang dapat membawa kepada pertumbuhan industri-industri lain yang
menjadi penambah dalam pembangunan Malaysia untuk menuju ke arah negara yang
maju menjelang tahun 2020. Antara aspek yang perlu diberi penekanan dalam
sistem pelancongan adalah pembekal barangan, kewujudan pelancong, kerajaan dan
juga negara yang menjadi tuan rumah destinasi pelancongan. Terdapat dua
bahagian utama dalam sistem pelancongan yang memainkan peranan penting dalam
menentukan perkembangan dan kemajuannya iaitu bahagian pasaran dan pembekalan
(Rahman H., 2013).
Pelancongan adalah satu agenda kerajaan kerana ia
sangat berpotensi dalam bidang sosial, alam sekitar dan ekonomi. Kerajaan
Malaysia telah memainkan peranan yang penting dalam memulakan undang-undang dan
rangka kerja industri bagi membincangkan tentang peningkatan pelancongan
inisiatif dalam rancangan pembangunan Malaysia. Kajian yang telah dibuat oleh
Program Transformasi Ekonomi (ETP), Dasar Pelancongan Negara (NTP), Rancangan
Fizikal Negara (RFN) dan Local Agenda 21 (LA 21) membuktikan bahawa ketibaan pelancong
asing ke negara Malaysia telah meningkatkan pendapatan per kapita tahun demi
tahun (Bhuiyan A.H., Siwar C. & Mohamad I.S., 2013).
Motivasi yang berbeza bagi setiap pelancong
biasanya akan menentukan tujuan mereka melancong seperti melancong untuk
menambah minat dalam kehidupan, memenuhi keperlan untuk berehat dan juga untuk
mengenali budaya orang lain. Selain itu, pelancong biasanya melancong ke
sesuatu detinasi adalah untuk memenuhi beberapa aktiviti dalam tujuan
perniagaan, lawatan dan juga berhibur. Tujuan mereka melancong ini seterusnya
mewujudkan kategori dan jenis pelancong dalam industri pelancongan (Rahman H.,
2013).
Pembangunan dalam industri pelancongan merupakan
salah satu elemen utama bagi stiap rancangan pembangunan di Malaysia. Kerajaan
telah memberikan perhatian khas untuk menekankan kepada sektor pelancongan
dalam tempoh setiap pelan yang telah dirangka. Kerajaan menerima pakai dan
merumuskan pelbagai undang-undang dan peraturan bagi memastikan pembangunan
pelancongan adalah dalam keadaan yang baik serta melaksanakan dasar yang perlu.
Akhirnya, Malaysia menyasarkan untuk menguasai suatu tempat di dalam 10 negara
teratas di dunia dari segi kemasukan pelancong asing (Bhuiyan A.H., Siwar C.
& Mohamad I.S., 2013).
Berdasarkan kepada pengalaman dari negara lain,
pelancongan dapat dibuktikan sebagai penyumbang yang berpotensi kepada sektor
ekonomi. Hal ini adalah kerana ia merangsang pelaburan dari negara asing untuk
memenuhi permintaan domestik dan juga untuk mengembangkan infrastruktur
pelancongan (Lean H.H., Chong S.H. & Hooy C., 2014).
Industri pelancongan dapat membuka peluang
pekerjaan samada pekerjaan secara lansung, tidak lansung dan juga penempatan
disebabkan pengambilan para pekerja dalam bidang ini. Industri ini juga terus
menjadi sumber utama tukaran asing, yang menyumbang kepada pertumbuhan Keluaran
Dalam Negeri Kasar (KDNK), pelaburan dan guna tenaga serta mengukuhkan akaun
perkhidmatan dalam imbangan pembayaran (Johan M., 2015).
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete