Walaupun industri ini berdepan dengan pelbagai
cabaran yang dilihat telah mengugat jumlah kedatangan pelancong dan penjanaan
hasilnya sepanjang tahun 2014, namun usaha keras yang dimainkan oleh
Kementerian Pelancongan terutamanya melalui Tourism Malaysia, telah
meningkatkan keyakinan pelancong dari lain-lain negara selain Cina, untuk terus
memilih Malaysia sebagai destinasi pelancongan mereka. Data terkini yang
dikeluarkan oleh “Tourism Malaysia”, sehingga Disember 2014, mencatatkan jumlah
ketibaan pelancong ke Malaysia telah meningkat sebanyak 6.7 peratus menjadi
seramai 27.4 juta pelancong.
Langkah yang pertama ialah melengkapkan kemudahan
dan prasarana pengangkutan dan perhubungan di negara kita. Sebagai contoh,
keretapi laju (ETS) adalah salah sebuah projek pengangkutan yang berkaitan
dengan bidang pelancongan ini. ETS yang jauh lebih laju daripada keretapi biasa
dapat menarik pelancong untuk menaikinya untuk menuju ke destinasi berjarak
jauh di Malaysia. Ia dapat menjimatkan masa para pelancong dan masa tersebut
boleh digunakan untuk melakukan aktiviti pelancongan. Selain dari ETS,
kemudahan bot ataupun feri dapat menarik bilangan pelancong untuk mengunjungi
pulau-pulau peranginan yang terdapat di Malaysia ini. Contohnya, perkhidmatan
feri ke Pulau Langkawi telah dinaiktarafkan dengan feri yang boleh membawa
penumpang dengan kenderaan ke pulau tersebut. Jadi, ia lebih memudahkan pergerakan
para pelancong kerana mereka tidak perlu untuk menyewa kenderaan lagi ketika
berada disana (Johan M., 2015).
Langkah yang kedua adalah dengan penganjuran
pelbagai acara dan juga karnival. Karnival pelancongan adalah kaedah yang
berkesan untuk memperkenalkan sesebuah negara ke mata dunia. Kementerian
Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (KPKM) bertanggungjawab dalam merangka
karnival ini. Dalam karnival seumpama ini, banyak perkara diketengahkan seperti
tempat-tempat menarik, kepelbagaian makanan dan juga kebudayaan masyarakat yang
pelbagai kaum. Terdapat juga pakej-pakej pelancongan yang kompetitif disediakan
kepada masyarakat antarabangsa. Selain daripada membuat karnival, KPKM telah
membuat projek pelancongan. Dalam projek ini, terdapat sukarelawan pelancongan,
Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), pelancongan pelajar, pelancongan pendidikan,
agro-pelancongan dan pelancongan sukan.
Langkah yang ketiga ialah melalui Tourism Malaysia
(TM). Tourism Malaysia telah banyak membuat program yang industri pelancongan.
Terdapat pelbagai industri seperti agensi pernaigaan, perlesenan dan
pendaftaran pelancongan, industri konvensyen dan pameran dan persatuan
pelancongan dan agensi seperti Arkib Negara Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan
Kesenian Negara, Istana Budaya dan Jabatan Muzium Malaysia yang bernaung dan
berkolaborasi di bawah TM ini. TM telah menjalankan pelbagai kempen demi
meningkatkan pelancongan di Malaysia. Kempenkempen seperti ‘Malaysia Truly
Asia, ‘Cuti-Cuti 1Malaysia Dekat Je’, ‘Tahun Melawat Malaysia’ dan ‘Malaysia
years of festival’ (MyFEST) dapat memperkenalkan keunikan kepelbagaian budaya
yang terdapat di Malaysia ke masyarakat seantero dunia. Keunikan yang
ditawarkan ini dapat menaikkan jumlah kedatangan pelancong ke negara kita saban
tahun.
Langkah yang keempat adalah dengan memperkenalkan
produk pelancongan baru yang dapat menarik minat pengunjung dari negara asing.
Kerajaan menggalakkan masyarakat melibatkan diri dalam program inap desa iaitu
menyediakan lebih banyak ‘homestay’
untuk dihuni oleh para pelancong. Selain itu, musim buah-buahan yang hanya
terdapat di negara ini seperti durian, mempelam, manggis dan sebagainya turut
dihebahkan kepada pelancong asing supaya mereka dapat menikmati keenakan
buah-buahan tersebut dan seterusnya menjadi buah mulut mereka untuk terus
datang ke Malaysia pada musim-musim tertentu. Biasanya pelancong luar mahu
melihat sesuatu yang tidak ada di negara mereka. Oleh itu, peluang untuk
memperkenalkan budaya dan kesenian di Malaysia yang pelbagai dan unik ini
terbuka sangat luas (Malia J., 2013).
No comments:
Post a Comment